Sedia
maklum bahawa prasarana pendidikan di kawasan luar bandar tidak begitu
memungkinkan untuk bersaing dengan kelengkapan yang terdapat di sekolah-sekolah
dalam bandar. Ketidakseimbangan prasarana ini juga telah mewujudkan
ketidakseimbangan dari aspek pencapain serta kualiti pembelajaran dan
pengajaran pelajar-pelajar luar bandar dengan palajar-pelajar dalam bandar.
Perubahan-perubahan
yang berlaku dalam sistem pendidikan negara memerlukan setiap guru sentiasa
peka dan bersiap sedia menghadapi cabaran dan tuntutan baru khususnya inovasi
dan penyerapan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Keadaan ini
berlaku bagi menjamin supaya kualiti pendidikan negara berada pada tahap yang
terkini, cemerlang dan bertaraf dunia.
PKG
ditubuhkan bagi mengurangkan ketidakseimbangan ini serta membantu guru
menghadapi pelbagai tuntutan dan cabaran dari semasa ke semasa di samping serta
meningkatkan profesionalisme keguruan. PKG wujud dengan teras konsep guna serta
kongsi sama melalui rangkuman beberapa rangkaian pendidikan dipelbagai
peringkat. Melalui persekitaran berkenaan bukan sahaja prasarana pendidikan
dikongsi sama malah meliputi hal-hal profesional seperti idea, inovasi,
kepakaran, pengalaman dan sebagainya.
Dari
segi sejarah, penubuhan PKG bermula dengan tertubuhnya Pusat Sumber Tempatan
(PST) di 302 buah sekolah pada tahun 1978. Pada tahun 1981 PST diubah nama kepada
Pusat Media Daerah (PMD), iaitu selaras dengan konsep dan rasional pembukaan
empat buah Pusat Sumber Pendidikan Negeri (PSPN) di Kedah, Terengganu, Kelantan
dan Pahang.
Pada
Tahun 1986 nama PMD telah diubah kepada Pusat Sumber Pendidikan Daerah (PSPD).
Setiap PSPD memberi khidmat kepada 15 hingga 20 buah sekolah. Fungsi utama PSPD
ialah mengatasi dan memperbaiki jurang perbezaan pencapaian pendidikan luar dan
dalam bandar dengan menyediakan perkhidmatan penjaman alatan dan membina bahan
pengajaran dan pembelajaran kos rendah. Kementerian Pendidikan berhasrat
menjadikan PSPD sebagai agen untuk membiasakan guru-guru khasnya di luar bandar
dengan asas teknologi pendidikan ( teknopen).
Seterusnya
pada tahun 1990 nama PSPD ditukar kepada Pusat Kegiatan Guru (PKG). Dengan
menggunakan peruntukan Bank Dunia, sebanyak 200 buah bangunan PKG telah dibina
dan 150 buah lagi telah ditempatkan di bangunan sekolah. Nama PKG dianggap
sesuai untuk menggantikan nama Pusat Sumber Pendidikan Daerah bagi mengelak
kekeliruan pada istilah ‘Daerah’, memberi gambaran sebenar tentang aktiviti
yang dijalankan di pusat tersebut. Pada tahun 1995 PKG telah menerima Anugerah
Inovasi Perkhidmatan Awam sebagai pengiktirafan di atas kejayaan yang telah
dicapai. Salah satu dari Pusat Kegiatan guru ini ialah Pusat Kegiatan Guru
Kuala Selangor.
PKG
terletak di bawah amanah dan tanggungjawab BTPN dan BTP. Pengurusannya
dikendalikan oleh Pegawai Teknologi Pendidikan PKG. BTP, selaku ketua aktiviti
menyalurkan peruntukan tahunan PKG melalui BTPN iaitu Pusat Tanggungjawab
(PTJ). Kecemerlangan pengoperasian PKG memerlukan komitmen yang tinggi daripada
Jawatankuasa Kerja dengan konsep kerja berpasukan dan rasa kesepunyaan terhadap
PKG.
Dari
semasa ke semasa perkembangan demi pekembangan telah melanda dunia pendidikan.
Keperluan profesional guru turut berubah dan meningkat. Keadaan ini telah
menuntut Pusat Media mengubah fungsinya. Pada Tahun 1990 pusat berkenaan telah
bertukar nama kepada Pusat Kegiatan Guru dengan membawa fungsi dan konsep yang
lebih luas mencakupi keperluan profesionalisma guru.